مقالات فروشگاه اینترنتی دیجی بن




بررسی گلکسی S24 اولترا : کهکشانی از هوش مصنوعی

بررسی گلکسی S24 اولترا : کهکشانی و هوش مصنوعی

گلکسی S24 اولترا، با توجه به بهبودهای جزئی اما مؤثر خود، به راحتی عنوان «پیشرفته‌ترین گوشی هوشمند جهان» را از پیکسل ۸ برداشته است. قبل از آغاز فروش رسمی در سراسر دنیا، گلکسی S24 اولترا در فروشگاه‌های ایران موجود شد، که نشان‌دهنده تفاوت‌های ما با دیگران است. بنابراین، اگر شما یکی از افراد نادری هستید که قادر به خرید گوشی پرچم‌دار گران‌قیمت سامسونگ هستید، به شما تبریک می‌گویم و پیشنهاد می‌کنم قبل از تصمیم نهایی برای خرید، بررسی گلکسی S24 اولترا را در دیجی بن مطالعه کنید.

 سامسونگ انقلابگری از دیر باز

سامسونگ ادعا می‌کند که در دو دهه گذشته، اینترنت و دوربین، در عرصه گوشی‌های موبایل، انقلابی را رقم زده و تجربه ما از استفاده از این دستگاه‌های همراه را دگرگون ساخته‌اند. حالا زمان آمده است که انقلاب سوم گوشی‌های موبایل توسط هوش مصنوعی آغاز شود.

سامسونگ باور دارد که گوشی‌های گلکسی، به دلیل محبوبیت آن‌ها در بین مردم جهان، می‌توانند دسترسی به هوش مصنوعی را ساده‌تر کنند و استفاده از این فناوری جدید را در جامعه گسترده‌تر کنند. ادعای سامسونگ بسیار بزرگ است؛ اما با توجه به آنچه تاکنون از قابلیت‌های هوش مصنوعی دیده‌ایم، به نظر می‌رسد که دنیای موبایل واقعا در حال حرکت به سمتی است که در آن، AI نقش اصلی را بازی می‌کند.

سامسونگ در پی شکست  گوگل! نه ایفون

تا امروز پیکسل ۸ پرو، آن را به عنوان هوشمندترین گوشی هوشمند جهان می‌شناختیم شناختیم؛ اما حالا، فقط پس از گذشت چند ماه، گلکسی S24 اولترا با Galaxy AI آمده است تا این عنوان را از پرچم‌دار گوگل بگیرد؛ حتی اگر بخش اعظم قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد، بر پایه هوش مصنوعی گوگل باشد!

سامسونگ با استراتژی محکم و قابل ستایش، به جای اینکه هوش مصنوعی را به عنوان یک برنامه مستقل به گوشی‌های جدید Galaxy خود اضافه کند، آن را در تمام برنامه‌های خود گنجانده است تا کاربران از ابتدا با آن آشنا شوند. برخی از ویژگی‌های AI گلکسی S24 به قدری جذاب هستند که حتی برای کسانی که با هوش مصنوعی آشنایی چندانی ندارند، جذاب خواهند بود.

 

سامسونگ قصد دارد در بازی خود گوگل، گوگل را شکست دهد!

دو اصل از کاربردی‌ترین ویژگی‌های AI سامسونگ، Instant Slow-mo و Generative Edit در برنامه Gallery هستند. همانطور که از نام اولی پیداست، با استفاده از آن می‌توان هر ویدیویی را به حالت آهسته تبدیل کرد. کافی است در لحظه‌ی مورد نظر از ویدیو، انگشت خود را روی صفحه نگه دارید تا AI فریم‌های ساختگی را به ویدیو اضافه کند و کار تمام است! با تشکر از ویژگی Instant Slow-mo، حتی می‌توان ویدیوهای K4 را به حالت آهسته تبدیل کرد.

گوشی‌های سامسونگ با استفاده از مولد تصویر Imagen 2 گوگل، فرآیند ویرایش عکس‌ها را ساده‌تر کرده‌اند. با استفاده از Generative Edit، می‌توان سوژه‌های موجود در عکس‌ها را حذف کرد، ابعاد آن‌ها را تغییر داد و حتی می‌توان عکس‌ها را با خلاقیت AI ویرایش کرد. همچنین می‌توان قاب‌بندی عکس‌ها را تغییر داد تا AI فضاهای خالی را پر کند.

این قابلیت به نوعی در گوشی‌های پیکسل نیز وجود دارد؛ اما یکی از مزیت‌های راهکار سامسونگ این است که می‌توان تمام تغییرات مورد نظر را انجام داد و در نهایت آن‌ها را اعمال کرد؛ بنابراین به‌جای اینکه  برای پیاده‌سازی هر تغییر مداوماً منتظر بمانیم، فقط باید یک‌بار آیکون Generate را لمس کنیم. سامسونگ اعلام کرده است که در حین اجرای Generate Edit، هیچ‌یک از اطلاعات کاربر را در سرورهای خود ذخیره نمی‌کند.

Circle to Search  دایره دوست داشتنی سامسونگ

قابلیت Circle to Search یکی از ویژگی‌های جذاب و کاربردی گلکسی S24 است که از موتور جست‌وجوی گوگل استفاده می‌کند و البته به گوشی‌های پیکسل نیز اضافه می‌شود. با استفاده از Circle to Search، فقط با نگه‌داشتن آیکون خانه یا مرکز لبه پایینی گوشی در حالت استفاده از Gesture Navigation و کشیدن دایره‌ای دور سوژه مورد نظر با انگشت یا قلم S Pen، می‌توانید به سرعت آن را با گوگل جست‌وجو کنید. سوژه می‌تواند تصویری از دشت و دریا یا یک ظرف خالی قهوه‌ی بن مانو باشد!

قابلیت Note Assist

Note Assist  یک ویژگی بسیار مفید و کاربردی است که با برنامه Note در دسترس شما قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی برنامه Note  می‌تواند نوشته‌های طولانی و نامنظم شما را به سرعت بخواند، خلاصه کند یا این متن‌ها را با استفاده از عناوین و نکات کلیدی، به شکل زیبایی قالب‌بندی کند تا شما در جلسات کاری خود حرفه‌ای‌تر به نظر برسید. Note Assist از زبان‌هایی مانند انگلیسی، آلمانی و اسپانیایی پشتیبانی می‌کند و در حال حاضر از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند.

قابلیت Chat Assist

Chat Assist یک ویژگی کاربردی دیگر است که با کیبورد سامسونگ و در پیام‌رسان این شرکت در دسترس شما قرار می‌گیرد. Chat Assist گرامر نوشته‌های شما را اصلاح می‌کند یا لحن‌های مختلفی را برای هر نوشته پیشنهاد می‌دهد تا برای گفت‌وگوهای رسمی یا روزمره مناسب باشد.

ترجمه به صورت زنده در بخش تماس  اس 24 اولاترا

سامسونگ یک قابلیت مفید را به برنامه تماس گلکسی S24 اضافه کرده است. سازندگان کره‌ای می‌گویند که گوشی‌های جدیدشان بدون نیاز به اینترنت، می‌توانند در مکالمات شما با افراد خارجی، صداهای دو طرف را ترجمه کنند تا به این ترتیب طرف دیگر تماس، صحبت‌های ترجمه‌شده را بشنود. حتی می‌توانید در تنظیمات گوشی، صدای طرف مقابل را قطع کنید تا فقط صدای ترجمه‌شده را بشنوید.

گلکسی S24 در زمان عرضه از 13 زبان برای قابلیت ترجمه همزمان مکالمات پشتیبانی می‌کند که زبان فارسی جزو آن‌ها نیست؛ اما براساس گفت‌وگوی دیجی بن با سامسونگ، به نظر می‌رسد که پشتیبانی از زبان فارسی در دستور کار سازندگان کره‌ای قرار دارد. نکته منفی در مورد قابلیت ترجمه مکالمات این است که محدود به برنامه تلفن خود سامسونگ است؛ بنابراین نمی‌توان در تماس واتس‌اپ از آن استفاده کرد

ساخت پس زمینه منحصر به فرد با Generative Wallpapers و تبدیل صدا ظبط شده به متن

Generative Wallpapers یک قابلیت جذاب دیگر است که در پیکسل 8 پرو نیز دیده‌ایم. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا با توصیف منظره‌ی دلخواه خود، از هوش مصنوعی برای ساخت والپیپرهای جذاب و منحصر به فرد استفاده کنند.در نهایت، به قابلیت تبدیل صداهای ضبط‌شده به متن می‌پردازیم. اپلیکیشن ضبط صدای سامسونگ می‌تواند علاوه بر تبدیل صداهای ضبط‌شده به متن، صدای افراد موجود در گفت‌وگو را از هم تفکیک کند و حتی مکالمات طولانی را خلاصه کند. این قابلیت برای خبرنگاران یا دانشجویان بسیار کاربردی است.

رابط کاربری اس 24 به زودی برای اس 23 عرضه می‌شود!

سامسونگ اعلام کرده است که در به‌روزرسانی One UI 6.1، که همین نسخه‌ای است که به‌صورت پیش‌فرض روی گلکسی S24 اولترا نصب شده است، تعداد زیادی از قابلیت‌های Galaxy AI به خانواده‌ی گلکسی S23 و حتی گلکسی S23 FE اضافه می‌شود. اما توجه داشته باشید که استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی فقط تا پایان سال 2025 رایگان خواهد بود و پس از آن باید برای اشتراک پرداخت کنید.

هوش مصنوعی جذاب فعلا رایگان

با توجه به بار پردازشی بسیار بالایی که مجموعه قابلیت‌های Galaxy AI بر سرورهای سامسونگ می‌گذارد، تصمیم سامسونگ برای پولی کردن این سرویس غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد. اما با پولی شدن Galaxy AI، امیدوارم که سامسونگ مدل زبانی  Gemini Pro را به Gemini Ultra ارتقا دهد که عملکردی هم‌سطح یا فراتر از GPT 4 دارد. باید اشاره کرد که در حال حاضر سامسونگ از Gemini Nano برای کارهای AI بر بستر دستگاه و Gemini Pro برای کارهای AI بر بستر کلاود مانند  Generative Edit  استفاده می‌کند.

رابط کاربری S24 ULTRA

گلکسی S24 اولترا از سامسونگ با نسخه‌ی پیش‌فرض اندروید 14 و One UI 6.1 عرضه شده است. سامسونگ تأیید کرده است که گلکسی S24،S24+  و S24 Ultra به مدت هفت سال پس از عرضه به‌روزرسانی خواهند شد. این به‌روزرسانی‌ها شامل نسخه‌های جدید اندروید و One UI و همچنین به‌روزرسانی‌های امنیتی خواهد بود. بنابراین، گلکسی S24 اولترا تا سال 2031 و به‌روزرسانی اندروید 21 را دریافت خواهد کرد.

سایر تغییرات وان UI 6.1

 One UI 6.1 نه تنها شامل قابلیت‌های AI است، بلکه تغییرات جذاب دیگری نیز دارد. بخش بازطراحی‌شده‌ی اعلانات و تنظیمات سریع، ویجت‌های متحرک و تعاملی، راهکارهایی برای محافظت از باتری، امکان نمایش عکس‌ها با افکت HDR در گالری و حتی آپلود آن‌ها با همین افکت به اینستاگرام، ویجت‌های جذاب لاک‌اسکرین و امکان نمایش والپیپر لاک‌اسکرین در صفحه‌نمایش همیشه‌روشن از جمله‌ی تغییرات جذاب One UI 6.1 هستند.

موتور ProVisual در سری گلکسی S24

موتور ProVisual در سری گلکسی S24 از سامسونگ یک مجموعه جامع از ابزارهای مبتنی بر AI است. این ابزارها نه تنها قابلیت‌های ثبت تصویر را ارتقا می‌دهند، بلکه آزادی خلاقیت را در کل فرآیند، از تنظیم یک شات تا به اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی، افزایش می‌دهند.

هوش مصنوعی قرار است در زمان فیلم‌برداری در شرایط تاریک یا عکاسی با زوم در بزرگ‌نمایی‌های غیراپتیکال به کمک گوشی بیاید تا نتیجه‌ی کار، عکس‌ها و ویدیوهای با وضوح بیشتر و شفافیت بیشتری باشد. البته باید توجه داشت که تمام این بهبودها صرفا با تکیه بر AI انجام نمی‌شود.

 تغیرات سخت افزاری دوربین اس 24 samsung چه تغیراتی کرده است؟

سامسونگ در گلکسی S24 اولترا تغییراتی در سخت‌افزار دوربین‌ها ایجاد کرده است. دوربین تله‌فوتوی ۱۰ برابری با دوربین تله‌فوتوی ۵ برابری با حسگر بزرگ‌تر جایگزین شده است. سامسونگ این تغییر را با این استدلال توجیه می‌کند که پیش از این، بازه وسیعی از بزرگ‌نمایی‌های کاربردی، بین ۳٫۱ تا ۹٫۹ برابر با استفاده از زوم دیجیتال روی تصویر دوربین تله‌فوتو ۳ برابری انجام می‌شد. اما حالا با وجود یک دوربین ۵ برابری، تجربه بزرگ‌نمایی بهبود یافته است.

بزرگ نمایی 2 و10 برابری

برای بزرگ‌نمایی ۲ و ۱۰ برابری، سامسونگ مشابه کاری که اپل با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۵ انجام می‌دهد، در میانه تصویر دوربین‌های اصلی و تله‌فوتو ۵ برابری کراپی ایجاد می‌کند. با توجه به وضوح بالای سنسور این دوربین‌ها، عکس‌های خروجی به نقل از سامسونگ، «شبیه به بزرگ‌نمایی اپتیکال» هستند. به همین دلیل، سامسونگ سیستم زوم گلکسی S24 اولترا را Quad Tele می‌نامد.

دوربین تله‌فوتو ۵ برابری گلکسی S24 اولترا

دوربین تله‌فوتو ۵ برابری گلکسی S24 اولترا از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی IMX 854 سونی استفاده می‌کند. این حسگر با فیلتر رنگی Quad-Bayer  کار می‌کند که اطلاعات هر ۴ پیکسل مجاور را برای ثبت عکس‌هایی ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های بزرگ‌تر تجمیع می‌کند. سامسونگ فوکوس خودکار Dual Pixel PDAF نسل پیش را در دوربین جدید با سیستم PDAF عادی جایگزین کرده است. این تغییر باعث می‌شود که هر پیکسل در سنسور برای PDAF استفاده شود و در محاسبه فاز‌های مختلف و فوکوس کمک کند، که دقت و سرعت بیشتری نسبت به PDAF استاندارد ارائه می‌دهد.

لنز پریسکوپی این بار با دیافراگم بازتر

 

حسگر IMX854 در پشت لنز پریسکوپی با دیافراگم بازتر f/3.4 قرار دارد. این لنز با فاصله‌ی کانونی معادل ۱۱۵ میلی‌متری‌اش، بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵برابری نسبت به تصویر ۲۳ میلی‌متری دوربین اصلی را فراهم می‌سازد. سامسونگ می‌گوید لرزش‌گیر اپتیکال تصویر در لنز پریسکوپی S24 اولترا تا ۲ برابر، فضای بیشتری برای حرکت‌کردن دارد.

عکس‌های ۵برابری گلکسی S24 اولترا که با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵برابری دوربین تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی‌اش ثبت می‌شوند، از نظر جزئیات، در سطحی بالاتر از زوم ۵برابری دیجیتال S23 اولترا قرار می‌گیرند.

تغییرات دوربین اصلی galaxy s24

دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا از حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی HP2 سامسونگ با پیکسل‌های ۰٫۶ میکرومتری و ابعاد 1/1.3 اینچ استفاده می‌کند. این حسگر با استفاده از تمام ۲۰۰ میلیون پیکسل خود در فرآیند تشخیص فاز برای فوکوس‌کردن روی سوژه استفاده می‌کند. سامسونگ می‌گوید حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی‌اش به‌موجب فناوری Super QPD، می‌تواند تغییرات فاز در جهت عمودی و افقی را تشخیص دهد و به فوکوس بهتر در سناریوهای مختلف کمک کند.

حسگر HP2 در پشت لنز عریض با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۴ میلی‌متری، دیافراگم بازِ f/1.7 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین اصلی علاوه‌بر فوکوس تشخیص فاز، از فوکوس لیزری نیز برای سوژه‌های نزدیک کمک می‌گیرد.

samsung galaxy s23 ultra V samsung galaxy s24 ultra

در مقایسه با گلکسی S23 اولترا، گلکسی S24 اولترا دارای تغییرات قابل توجهی در دوربین است. به عنوان مثال، گلکسی S24 اولترا حسگر ۵۰ مگاپیکسلی را به جای حسگر ۱۰ مگاپیکسلی در دوربین تله‌فوتو ۱۰برابری S23 اولترا استفاده می‌کند. این تغییر در ابتدا ممکن است مانند یک کاهش به نظر برسد، اما گلکسی S24 اولترا با پیکسل‌های بزرگ‌تر و دقت بیشتر در عکس‌ها، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی HP2 سامسونگ، که در گلکسی S24 اولترا استفاده شده، از فیلتر رنگی Tetra2pixel برخوردار است. این فیلتر با تجمیع ۱۶ پیکسل مجاور، پیکسل‌های بزرگ‌تری به ضلع ۲٫۴ میکرومتر ایجاد می‌کند و در نتیجه تصویری با وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسل ارائه می‌دهد. با این حال، سامسونگ با کراپی جزئی، عکس را با وضوح ۱۲ مگاپیکسل ذخیره می‌کند.

عکس‌های دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا با نسل گذشته تفاوت چندانی ندارند. سامسونگ در کنار حالت پیش‌فرض ۱۲ مگاپیکسل، عکاسی با دوربین اصلی را با وضوح‌های بالاترِ ۵۰ و ۲۰۰ مگاپیکسل نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین، با استفاده از اپلیکیشن ExpertRaw، کاربران می‌توانند عکس‌ها را با وضوح ۲۴ مگاپیکسلی ثبت کنند.

عکس‌های ۵۰ یا ۲۴ مگاپیکسلی، جزئیات بیشتری از سوژه را ثبت می‌کنند. با این حال، عملکرد گوشی در ایجاد تعادل میان نواحی روشن و تیره‌ی تصویر کاهش می‌یابد.

دوربین تله‌فوتوی ۳برابری گلکسی S24 اولترا از حسگر ۱۰ مگاپیکسلی IMX754 سونی با ابعاد 1/3.52 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتر استفاده می‌کند. این دوربین در پشت لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۶۷ میلی‌متر، دیافراگم f/2.4 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین‌ها از فوکوس اتومانیک تشخیص فاز Dual Pixel استفاده می‌کند.

دوربین تله‌فوتوی ۳برابری گلکسی S24 اولترا از حسگر ۱۰ مگاپیکسلی IMX754 سونی با ابعاد 1/3.52 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتر استفاده می‌کند. این دوربین در پشت لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۶۷ میلی‌متر، دیافراگم f/2.4 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel استفاده می‌کند.

در روشنایی روز، عکس‌های دوربین تله‌فوتوی ۳برابری گلکسی S24 اولترا با نسل گذشته تفاوت چندانی ندارند. با این حال، گلکسی S24 اولترا در عکس‌های ۳برابری، جزئیات بیشتری را از دل سایه‌ها بیرون می‌کشد و عکس پروضوح‌تری ثبت می‌کند. این به این معنی است که گوشی کنترل بهتری روی نویز دارد، اما سطح جزئیات کمی پایین‌تر است.

دوربین اولتراواید گلکسی S24 اولترا از ماژول IMX564 سونی با ابعاد 1/2.55 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری استفاده می‌کند. این حسگر در پشت لنزی با دیافراگم f/2.2 و میدان دید عریض ۱۲۰ درجه‌ای قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین اولتراواید از فوکوس خودکار برای ثبت عکس‌های ماکرو نیز پشتیبانی می‌کند.

در روشنایی روز، عکس‌های اولتراواید گلکسی S24 اولترا معمولا تفاوت چندانی با نسل قبل ندارد. با این حال، در شرایط نوری چالش‌برانگیز، گلکسی S24 اولترا می‌تواند جزئیات بیشتری را از دل نواحی تاریک تصویر به بیرون بکشد.

، دوربین سلفی گلکسی اس ۲۴ اولترا از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی S5K3LU ساخت سامسونگ استفاده می‌کند. این حسگر دارای پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری، لنزی با دیافراگم f/2.2 و فوکوس خودکار است. در مقایسه با گلکسی اس ۲۳ اولترا، تغییرات قابل توجهی در جزئیات عکس‌های سلفی مشاهده نمی‌شود. با این حال، گلکسی اس ۲۴ اولترا در بازتولید رنگ پوست افراد، بهتر از گذشته عمل می‌کند.

فیلم برداری پرچم دار امسال سامسونگ

 سامسونگ در گلکسی S24 اولترا تجربه‌ی فیلم‌برداری را بهبود بخشیده است. این گوشی می‌تواند با تمام دوربین‌هایش ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه ثبت کند. همچنین، امکان فیلم‌برداری 8K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه با دوربین‌های اصلی و تله‌فوتو ۵برابری نیز وجود دارد.

گلکسی S24 اولترا از استاندارد HDR10+ برای فیلم‌برداری HDR پشتیبانی می‌کند. HDR10+ یک استاندارد باز است که توسط سامسونگ و پاناسونیک ایجاد شده و به‌طور عمده برای بهبود کیفیت تصویر در تلویزیون‌های 4K و 8K استفاده می‌شود. این استاندارد از حداکثر روشنایی 4000 نیت پشتیبانی می‌کند.

همچنین، این گوشی از کدک HEVC برای فیلم‌برداری پشتیبانی می‌کند. HEVC یک الگوریتم فشرده‌سازی برای فایل‌های ویدیویی است که به‌طور گسترده در فیلم‌های 4K و 8K استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جدید گلکسی S24 اولترا این است که می‌تواند حین فیلم‌برداری 4K60  بین تمام دوربین‌هایش، حتی دوربین سلفی، سوئیچ کند. این ویژگی حتی در گوشی‌های آیفون نیز در دسترس نیست.

در مقایسه با گلکسی S23 اولترا، هر دو گوشی در حالت فیلم‌برداری 4K60 با بیت‌ریت حدودی ۶۰ مگابیت در ثانیه فیلم‌برداری می‌کنند. با این حال، تصویر گلکسی S23 اولترا شارپ‌تر و پرجزئیات‌تر به‌نظر می‌رسد.

طراحی گلکسی s24 ultra

 گلکسی S24 اولترا تغییرات مهمی در طراحی خود داشته است. سامسونگ برای این مدل، خمیدگی صفحه‌نمایش را حذف کرده و صفحه‌نمایش تختی را ارائه داده است. علاوه بر این، حاشیه‌های دورتادور نمایشگر نیز یک‌دست و باریک‌تر شده‌اند. این تغییرات باعث شده تا نمای جلویی دستگاه مدرن‌تر، متقارن‌تر و جذاب‌تر از همیشه باشد.

سامسونگ مانند اپل از فریم تیتانیومی استفاده کرد

یکی از تغییرات مهم در طراحی گلکسی S24 اولترا، استفاده از فریم تیتانیومی است. فریم تیتانیومی این گوشی، نسبت به فریم آلومینیومی مدل قبلی، مقاومت بیشتری دارد. همچنین، فریم تیتانیومی گلکسی S24 اولترا، حس خوشایند و نرمی خاصی را القا می‌کند که شبیه به حسی است که با آیفون ۱۵ پرو تجربه می‌شود. علاوه بر این، به‌لطف پوشش مات فریم، اثر انگشت کمتری روی گوشی باقی می‌ماند.

 فریم تیتانیومی این گوشی، نسبت به فریم آلومینیومی مدل قبلی، مقاومت بیشتری دارد. همچنین، دکمه‌های فیزیکی اندکی تغییر ابعاد داشته‌اند و فشردن آن‌ها خوشایندتر به‌نظر می‌رسد.

طراحی اسپیکر ها

 اسپیکر اصلی که در بخش پایین فریم جا خوش کرده است، به‌جای طراحی شیاردار نسل قبل، از مدل یکپارچه و مینیمال مشابه با درگاه‌های USB استفاده می‌کند.

اسپیکرهای استریوی گلکسی S24 اولترا از پخش صدای ۳۲ بیت / ۳۸۴کیلوهرتز با پشتیبانی از Dolby Atmos استفاده می‌کنند. این اسپیکرها توسط AKG تنظیم شده‌اند. به‌طورکلی، اسپیکرها حجم و شفافیت صدای رضایت‌بخشی دارند و به‌ویژه در پوشش بازه‌ی میانی که صدای خواننده و سازهای اصلی قرار دارد، فوق‌العاده ظاهر می‌شوند.

پوشش بیس اسپیکرهای S24 اولترا به‌اندازه‌ی کافی کوبنده نیست. اما در بازه‌ی تربل، صدا درخشان و خوش‌رنگ‌ولعاب پخش می‌شود تا جذابیت آهنگ‌های ارکسترال و پانک حفظ شود. متاسفانه عملکرد اسپیکرها در کنترل دیستورشن در حد انتظار نبود و در آهنگ‌های شلوغ که از ترکیب گیتار الکتریک و درامز استفاده می‌کنند، صدا به‌اندازه‌ی کافی تمیز و رسا نیست. در این زمینه، کمی از آیفون جا می‌ماند.

اسپیکر اس 24 اولترا

تنوع رنگی خوب  سامسونگ

 

گلکسی S24 اولترا در رنگ‌های متنوعی ارائه می‌شود، از جمله مشکی، خاکستری، بنفش، زرد، آبی و نارنجی. در برخی از این مدل‌ها، فریم گوشی به رنگ تیتانیومی باقی مانده است که تضاد جذابی را به‌وجود می‌آورد.

رنگ بندی سامسونگ اس 24 الترا

محافظ صفحه نمایش جدید و کاربردی Gorilla Glass Armor

 

پوشش Gorilla Glass Armor روی نمایشگر گلکسی S24 اولترا یک تغییر جذاب و بسیار کاربردی است. این پوشش ظاهرا «۴ برابر مقاومت بیشتری مقابل خراشیدگی» دارد. همچنین، پوشش صفحه‌نمایش اس ۲۴ اولترا می‌تواند تا ۷۵ درصد از بازتاب نور محیطی را کاهش دهد.

کاهش بازتاب نور محیطی به‌اندازه‌ای تأثیرگذار است که وقتی S24 اولترا را کنار S23 اولترا قرار می‌دهید، نمایشگر فوق‌العاده‌ی نسل پیشین، مقابل آن کاملا خاکستری به‌نظر می‌رسد! این ویژگی حتی در کاربری روزمره نیز حس می‌شود و استفاده از گوشی را آسان و لذت‌بخش می‌کند.

صفحه‌نمایش گلکسی S24 اولترا ارتقا یافته

 

صفحه‌نمایش گلکسی S24 اولترا ارتقا یافته است. این گوشی همچنان از پنل OLED با ابعاد ۶٫۸ اینچی، وضوح +QHD و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد. اما در حال حاضر، زیر نور آفتاب و هنگام پخش ویدیوی HDR، روشنایی صفحه‌نمایش به عدد فوق‌العاده‌ی ۲۶۰۰ نیت می‌رسد که حدود ۸۰۰ نیت بیشتر از نسل قبل است. در حالت عادی، روشنایی خودکار دستگاه به حدود ۱۷۰۰ نیت می‌رسد. گلکسی S24 اولترا با پنل OLED ۲۶۰۰ نیتی، پوشش گوریلا گلس آرمور و حاشیه‌های باریک، تجربه‌ی بصری فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. این گوشی قادر است نرخ نوسازی صفحه‌نمایش را بسته به نوع محتوا، بین یک تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد. این ویژگی باعث می‌شود تجربه‌ی کاربری نرم و روانی داشته باشید و همچنین شارژدهی دستگاه آسیبی نبیند.

 

متاسفانه، گوشی از استاندارد Dolby Vision برای ویدیوهای HDR پشتیبانی نمی‌کند.

Dolby Vision  چیست

یک مجموعه از فناوری‌ها است که توسط Dolby Laboratories برای ویدیوی بازه دینامیکی بالا (HDR) توسعه یافته است. این فناوری شامل اطلاعات پویایی است که نسبت به توانایی‌های نمایشگر تنظیم می‌شود، به‌طوری که بهینه‌سازی تصویر را در هر صحنه یا حتی هر فریم امکان‌پذیر می‌کند.

 

در مورد فضای رنگی، پرچم‌دار جدید سامسونگ حدود ۸۰ درصد از فضای رنگی وسیع DCI P3 را پوشش می‌دهد. DCI P3 یک فضای رنگی RGB است که اولین بار در سال ۲۰۰۵ به عنوان بخشی از برنامه سینمای دیجیتال تعریف شد. این فضای رنگی برای توزیع فیلم سینمایی دیجیتال استفاده می‌شود. دقت نمایش رنگ‌ها نیز اندکی پایین‌تر از گذشته است

شارژ دهی سامسونگ S24U

در مورد شارژدهی، گلکسی S24 اولترا عملکرد بسیار خوبی دارد. این گوشی می‌تواند ویدیوی 720 P را با روشنایی ۲۰۰ نیت، به‌مدت ۲۷ ساعت و ۴۱ دقیقه پخش کند، که حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه بیشتر از مدت‌زمان ثبت‌شده با S23 اولترا است. با اینکه ظرفیت باتری تغییری نکرده است، اما همین باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با روشنایی ۲۰۰ نیت و وضوح +QHD تا ۱۴ ساعت دوام می‌آورد، که حدود ۲ ساعت بیشتر از قبل است. اگر وضوح نمایشگر را روی +FHD تنظیم کنید، مدت‌زمان شارژدهی حدود ۳۰ دقیقه افزایش می‌یابد.

در مورد تأثیر وضوح صفحه‌نمایش بر شارژدهی گلکسی S24 اولترا، شارژدهی با وضوح ۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل ۱۴ ساعت و ۵ دقیقه است و با وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل، شارژدهی به ۱۴ ساعت و ۳۴ دقیقه افزایش می‌یابد.

پشتیبانی شارژر 45 واتی ، شارژ بی سیم 15 واتی و شارژر معکوس

گلکسی S24 اولترا از توان شارژدهی ۴۵ وات با استاندارد Power Delivery 3.0 پشتیبانی می‌کند، اما شارژر مربوطه باید به‌صورت جداگانه تهیه شود. شارژ بی‌سیم نیز به ۱۵ وات و شارژ بی‌سیم معکوس به ۴٫۵ وات محدود است.

پردازنده SAMSUNG S24 Ultra

بهبود شارژدهی S24 اولترا در کنار نرخ نوسازی یک تا ۱۲۰ هرتز، به تراشه‌ی بهینه‌تر گوشی نیز مدیون است. پرچم‌دار جدید سامسونگ، نسخه‌ی اورکلاک‌شده‌ای از تراشه‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را در دل خود دارد که سامسونگ به آن  Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy  می‌گوید. این تراشه با فرآیند ساخت N4P کلاس ۴ نانومتر و به‌دست شرکت تایوانی خوش‌نام TSMC تولید می‌شود.

Snapdragon 8  نسل 3  برای پردازنده مرکزی

تراشه‌ی به‌کاررفته در اس ۲۴ اولترا از ترکیب متفاوت ۱+۳+۲+۲ با فرکانس افزایش‌یافته، شامل یک هسته‌ی پرقدرت Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۳۹ گیگاهرتز، ۳ هسته‌ی میانی Cortex-A720 با فرکانس ۳٫۱ و ۲ هسته‌ی A720 با فرکانس ۲٫۹ گیگاهرتز به‌همراه ۲ هسته‌ی کم‌مصرف ۲٫۲ گیگاهرتزی A520 برای CPU استفاده می‌کند. این ترکیب باعث می‌شود تراشه در پردازش‌های چندهسته‌ای بهتر عمل کند.

Snapdragon 8  نسل 3 s24u

پرادزنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی Adreno که در Snapdragon 8 Gen 3 استفاده شده است، بر اساس ادعای Qualcomm، 25 درصد بهبود در عملکرد و بهینه سازی مصرف انرژی را تجربه می کند. این واحد پردازشی، مانند نسل قبل، از ردیابی پرتو در بازی ها پشتیبانی می کند. GPU جدید امکان بازی 10 بیتی HDR با فضای رنگی گسترده Rec. 2020 و پخش ویدیوهای AV1 را فراهم می کند.

 Qualcomm  با توجه به وضعیت جاری فناوری و محبوبیت مدل چت بات ها، از ترکیب CPU، GPU  و NPU  به عنوان موتور  AI استفاده می کند. این امکان را به دستگاه های مجهز به Snapdragon 8 Gen 3 می دهد که بتوانند به صورت آفلاین از مدل هایی با 10 میلیارد پارامتر و با سرعت 20 توکن در ثانیه پشتیبانی کنند. Qualcomm اعلام می کند که NPU جدید تا 98 درصد سریع تر از نسل قبلی است و 40 درصد ارتقا در سطح بهره وری (عملکرد نسبت به توان مصرفی) را تجربه می کند.

 

مودم و اینترنت

مودم یکپارچه Snapdragon X75 در Snapdragon 8 Gen 3 پشتیبانی از شبکه های 5G mmWave را دارد و نرخ دانلود و آپلود 10 و 3.5 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهد. با استفاده از ماژول FastConnect 7800، از شبکه Wi-Fi 7 و Bluetooth 5.4 پشتیبانی می کند و بر روی بستر بلوتوث، قادر به استریم صدای بی اتلاف 24 بیتی و 96 کیلوهرتزی است. لازم به ذکر است که در حال حاضر، گوشی های سامسونگ از شبکه 5 G ایران پشتیبانی نمی کنند.

عملکرد cpu  سامسونگ s24

با استفاده از نسخه اورکلاک شده Snapdragon 8 Gen 3، Galaxy S24 Ultra تا 40 درصد سریعتر از نسل قبلی خود عمل می کند و اختلاف عملکرد آن با iPhone 15 Pro در پردازش های چند هسته ای به حدود 4 درصد محدود می شود. با این حال، در پردازش های تک هسته ای، با اختلاف 23 درصدی از iPhone عقب می ماند.

در پردازش های گرافیکی مشابه بازی، برتری به سمت پرچمدار Samsung باز می گردد. GPU Qualcomm در این پردازش ها، تا 73 درصد سریعتر از پردازنده گرافیکی A17 Pro در iPhone 15 Pro عمل می کند. در این زمینه، Galaxy S24 Ultra حدود 15 درصد بهتر از نسل قبلی خود عمل می کند.

سیستم خنک کننده

 Samsung اعلام می کند که محفظه بخار موجود در سیستم خنک کننده گلکسی اس 24 الترا 90  درصد بزرگتر از نمونه استفاده شده در نسل قبلی است، بنابراین گوشی می تواند در استفاده های مداوم، عملکرد پایدارتری داشته باشد.

رم و فضایه ذخیره سازی: بهبود پسندیده نسخه پایه

سامسونگ در یک اقدام قابل تحسین، نسخه پایه Galaxy S24 Ultra را از 8 گیگابایت رم به 12 گیگابایت رم پرسرعت ارتقا داده است. پرچمدار سامسونگ در سه نسخه 256 و 512 گیگابایت و یک ترابایت عرضه می‌شود که هر سه نسخه از 12 گیگابایت رم استفاده می‌کنند. همانطور که معمول است، درگاه کارت حافظه وجود ندارد؛ اما به جای آن، فضای ذخیره‌سازی دستگاه حدوداً 60 درصد سریع‌تر از نسل قبل و iPhone 15 Pro است.

 

Ai  در همه جایه این گوشی دیده می‌شود

سامسونگ امسال بیشتر از دوربین، بر ادغام قابلیت‌های AI با سرویس‌های خود تمرکز داشته و این کار را به خوبی انجام داده است. قابلیت‌هایی مانند سازماندهی هوشمند یادداشت‌ها، ویرایش آسان عکس‌ها، تبدیل ویدیوهای عادی به اسلوموشن و ترجمه فوری تماس‌ها، پتانسیل تغییر عادات استفاده از گوشی‌ها را دارند. حالا باید دید که سامسونگ در سال 2026 چه هزینه‌ای برای اشتراک سرویس‌های AI گوشی‌هایش درخواست می‌کند.

سایر تغییرات اس 24 اولترا

به جز هوش مصنوعی، تغییرات باقی‌مانده در گوشی جزئی هستند؛ اما این بهبودهای جزئی، تأثیر مثبتی بر تجربه کلی دستگاه گذاشته‌اند. حاشیه‌های یکدست و باریک‌تر، نمایشگر تخت با کاهش قابل توجه بازتاب نور محیطی و فریم تیتانیومی از جمله این بهبودها هستند.

گلکسی S24 اولترا با بهره‌گیری از بهبودهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، می‌تواند مانند نسل قبلی خود، لقب «کامل‌ترین پرچم‌دار سال اندروید» را از آن خود کند. با این حال، ما انتظار داشتییم که تجربه عکاسی و فیلم‌برداری بهتری از پرچم‌دار برتر سامسونگ داشته باشیم به نظر ما، بخش دوربین جدید، بیشتر از آنکه شایسته نام S24 باشد، پیشرفتی در حد نام S23.1 داشته است.

نکات مثبت:

  • قابلیت‌های AI کاربردی و یکپارچه با نرم‌افزار گوشی
  • خوانایی بسیار خوب نمایشگر با کاهش بازتاب نور محیطی
  • امکان جابه‌جایی میان دوربین‌ها در فیلم‌برداری K604
  • نمایشگر تخت با حاشیه‌های باریک و یک‌دست
  • فریم تیتانیومی و بدنه‌ی بسیار خوش‌ساخت
  • هفت سال پشتیبانی نرم‌افزاری
  • افزایش سرعت عکاسی
  • شارژدهی بسیار خوب

نکات منفی:

  • بهبود ناچیز عملکرد دوربین نسبت به S23 اولترا
  • آینده مبهم بیکسبی با آمدن Galaxy A

 


نظرات این مطلب

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده!!